2011. április 23., szombat

Nyerges 40

A tavalyi pozitív élmények után semmi pénzért nem hagytuk volna ki a 2011-es Nyerges túrát és ahogy még akkor megfogadtuk, idén már 40-es táv, ami pontosan 41,6 km-el, 1079 méter szintemelkedéssel és 10 óra szintidővel bírt. Ez a túra ismét nagyon magával ragadott, úgyhogy írtam is akkor egy cikket róla ami a Magyar Turista 2011. júniusi számának ingyenes mellékletében jelent meg:

"Április 23-án a Tó büfétől 2 távon lehetett indulni, az egyik 20, a másik 40 kilométeres volt. Összesen 1185-en vágtak neki a két túratáv valamelyikének, a 20-ason 907 fő, a 40-esen 278 fő vett részt.
Mi már tavaly teljesítettük a 20 kilométert, ezért az idén a 40-esen indultunk. A nevezési díj 200, illetve 400 forint volt, ami tényleg nagyon olcsó, más túrák sokkal drágábbak és nagyon sok mindent kaptunk útközben. Az első indulók között, 7 órakor indultunk el Nyergesről és délután fél 4 körül értünk be a célba ugyanúgy Nyergesre összesen 41,6 km.-errel és 1079 szintkülönbséggel a lábunkban. Reggel még elég hűvös volt, de aztán már kitűnő (néha túl) meleg idő lett. A túra első része egyértelműen kiszalagozták, az elágazásoknál nyilakat is találtunk, no meg az itiner is nagyon pontosan leírta az útvonalat és kinyomtatott térkép is tartozott hozzá. Az első ellenőrzőpontnál, Lábatlanban cukorkát kaptunk a pecsét mellé. Kereszteztük a Közép-Dunántúli piros jelzést és hamarosan elértük a második ellenőrzőpontot, a Hajós völgyet, ahol ásványvízzel és almával vártak bennünket a szervezők.
Ezután már kicsit komolyabb, kaptatósabb, erdős részt kellet leküzdeni a következő ellenőrzőpontig, a túra talán legnehezebb szakaszát - itt ugyanis 5,6 kilométeren 293 méter szintkülönbség várt ránk. Túljutva ezen az etapon és csatlakozva az Országos Kék jelzéshez, megérkeztünk a harmadik ellenőrzőponthoz, a Fica forráshoz. A Gerecse-üdülő egy nagyon szép épület és egyben egy Kék-túrás pecsételő pont is. A környéken rengeteg medvehagyma található, szedték is sokan - a levegőben is lehetett érezni az enyhe fokhagymaillatot.
Ezután következett a túra leghosszabb szakasza 12,1 kilométer az Országos Kéken. Először Pusztamarótra érkeztünk, ami nagyon szép, kellemes, barátságos helynek tűnik, sátorozásra is kiváló. Pusztamarótot elhagyva a Domoszlói-völgy alatt a Vaskapunál egy hatalmas árkot kellett megkerülni, ami szintén gyönyörű látvány volt. Továbbhaladva a kéken lassan elértük Péliföldszentkeresztet, ami szintén magával ragadó hely - csodaszép. Itt, a negyedik ellenőrzőállomáson ásványvizet meg zsíros kenyeret kaptunk... sajnos már hagyma nélkül, mert az időközben elfogyott.
Innen a 20-as távval azonos útvonalon haladtunk még mindig a kék jelzésen. Péliföldszentkereszt határában elértük a Szent-kutat, amit tavaly még csak építettek, de idén már egy csodaszép kegyhely lett belőle. A forrás vize tiszta, jéghideg, így fel is töltöttük az üvegeinket. Ezután meg sem álltunk az ötödik állomásig, az Öreg-kőig, ahonnan a kék barlangjelzésen kellett tovább folytatnunk az utunkat. Itt a pihenőnél tettünk egy kis kitérőt, felmásztunk a Jankovich-barlanghoz ugyanúgy, mint tavaly és fel kell hívjam rá a figyelmet, hogy nagyon megéri. Csodaszép, viszonylag nagy barlang és feljebbről remek kilátás nyílik, úgyhogy ha valaki egyszer erre jár, semmiképp ne hagyja ki.
Innen aztán hamarosan beértünk Bajótra, hogy a zöld jelzésen továbbhaladva eljussunk az utolsó ellenőrzőpont és a célhoz. A Bajót határában lévő pincék mellett felfelé még meg kellett mászni egy dombot, ennek a tetején volt az utolsó ellenőrzőpont.Eztán következett a Német-völgy, ami már Nyergesújfalu határán fekvő pincék sora. A csodaszép pincéktől murvás út vezetett lefelé, majd a főútvonal keresztezésével hamarosan megérkeztünk a célba, a nyergesi tavakhoz, a Tó büfébe, ahol oklevelet, kitűzőt, és egy pár virslit kaptunk. Fakultatívan elfogyasztottunk még egy jól megérdemelt korsó sört is.
Összességében ez egy nagyon jó ár-érték arányú túra, ami csodálatos helyeken kalauzolja végig a turistákat. Nemhiába vált már tavaly, a 20-as után a kedvenc túrámmá. Ez az érzés idén csak erősödött, jövőre újra részt veszünk rajta. Feltétlenül és mindenkinek ajánlom!
Köszönjük a Nyergesújfalui Négy Égtáj Túra- és Szabadidősport Egyesületnek a kitűnő és precíz szervezést. Reméljük, hogy nagy jövő előtt áll még ez a Nyerges 40/20 túra. 2012. április 28-án ismét találkozunk!"

A túrán készült fotók megtekinthetőek a képre kattintva.